ΘΕΜΑ
Β:
Ι.
Το
σύστημα
των
ενδοκρινών
αδένων
συμβάλει
στο
συντονισμό
και
τη
ρύθμιση
των
λειτουργιών
του
οργανισμού
μας.
Να
απαντήσετε
στις
ερωτήσεις:
α)
Ποιο
άλλο
σύστημα
του
οργανισμού
συνεργάζεται
με
το
σύστημα
των
ενδοκρινών
αδένων
στις
λειτουργίες
αυτές;
Ποια
διαφορά
παρουσιάζεται
ως
προς
το
χρόνο
δράσης
των
δύο
συστημάτων
αυτών;
(4μ)
β)
Πώς
διαφοροποιούνται
τα
δύο
είδη
αδένων
μας
αναφορικά
με
το
μέρος
του
σώματός
μας
στο
οποίο
εκκρίνουν
το
προϊόν
τους;
(4μ)
γ)
Μερικοί
αδένες
εμφανίζουν
δράση
και
των
δύο
ειδών
αδένων
που
αναφέρατε
στο
ερώτημα
β.
Πώς
χαρακτηρίζονται
οι
αδένες
αυτοί;
Για
ποιο
λόγο
οι
όρχεις
ανήκουν
στη
συγκεκριμένη
κατηγορία
αδένων;
Να
ονομάσετε
έναν
ακόμη
αδένα
που
να
ανήκει
σε
αυτήν
την
κατηγορία
αδένων.(4μ)
ΙΙ.
Ανάμεσα
στις
λειτουργίες
που
φέρει
σε
πέρας
ο
εγκέφαλός
μας
περιλαμβάνονται
οι
ανώτερες
πνευματικές
λειτουργίες.
Να
απαντήσετε
στις
ερωτήσεις:
α)
Ποιες
λειτουργίες
περιλαμβάνονται
στις
ανώτερες
πνευματικές
λειτουργίες;
(3μ)
β)
Σε
μια
από
τις
λειτουργίες
αυτές
η
απόκτηση
καινούργιας
γνώσης
συμβάλλει
στην
προσαρμογή
της
συμπεριφοράς
μας.
Ποια
είναι
η
λειτουργία
αυτή,
σε
ποιους
τύπους
διακρίνεται
(5μ)
γ)
Ποιος
από
τους
τύπους
που
αναφέρατε
στο
β.
ερώτημα
αφορά
στο
συσχετισμό
δύο
ή
περισσότερων
ερεθισμάτων;
Να
παραθέσετε
ένα
σχετικό
παράδειγμα.
(2μ)
δ)
Ποιος
από
τους
τύπους
που
αναφέρατε
στο
β.
ερώτημα
χρησιμοποιείται
για
την
επίλυση
ενός
προβλήματος;
Ποια
δυνατότητα
κινητοποιούμε
όποτε
αξιοποιούμε
αυτόν
τον
τύπο
μάθησης;
(3μ)
ΘΕΜΑ
Δ:
Ένα
ερυθρό
αιμοσφαίριο
μπορεί
σε
λιγότερο
από
ένα
λεπτό
να
φθάσει
από
τους
πνεύμονες,
στους
οποίους
έχει
δεσμεύσει
οξυγόνο,
σε
έναν
ιστό
και
να
το
αποδώσει.
Να
περιγράψετε
τη
διαδρομή
που
ακολουθεί
το
κύτταρο
αυτό
από
τους
πνεύμονες
από
τους
οποίους
φεύγει,
ως
τον
ιστό
στον
οποίο
φθάνει
αναφέροντας:
I. Τον
συγκεκριμένο
κόλπο
ή
κοιλία
της
καρδιάς
από
τον
οποίο
μπαίνει,
τον
συγκεκριμένο
κόλπο
ή
κοιλία
της
καρδιάς
από
τον
οποίο
βγαίνει,
το
όνομα
του
αγγείου
που
μεταφέρει
το
κύτταρο
αυτό
από
την
καρδιά
στην
περιφέρεια
του
σώματος,
το
όνομα
των
αγγείων
από
τα
οποία
το
οξυγόνο
μεταπηδά
στους
ιστούς.
II. Γιατί
η
κατασκευή
του
τοιχώματος
των
αγγείων
της
τελευταίας
κατηγορίας
και
η
ταχύτητα
του
αίματος,
μέσα
σε
αυτά,
διευκολύνει
τη
«μεταπήδηση»
του
οξυγόνου
στους
ιστούς;
(12+13μ)
Β:
Ι.
Το
σύστημα
των
ενδοκρινών
αδένων
συμβάλει
στο
συντονισμό
και
τη
ρύθμιση
των
λειτουργιών
του
οργανισμού
μας.
Να
απαντήσετε
στις
ερωτήσεις:
α)
Ποιο
άλλο
σύστημα
του
οργανισμού
συνεργάζεται
με
το
σύστημα
των
ενδοκρινών
αδένων
στις
λειτουργίες
αυτές;
Ποια
διαφορά
παρουσιάζεται
ως
προς
το
χρόνο
δράσης
των
δύο
συστημάτων
αυτών;
(4μ)
β)
Πώς
διαφοροποιούνται
τα
δύο
είδη
αδένων
μας
αναφορικά
με
το
μέρος
του
σώματός
μας
στο
οποίο
εκκρίνουν
το
προϊόν
τους;
(4μ)
γ)
Μερικοί
αδένες
εμφανίζουν
δράση
και
των
δύο
ειδών
αδένων
που
αναφέρατε
στο
ερώτημα
β.
Πώς
χαρακτηρίζονται
οι
αδένες
αυτοί;
Για
ποιο
λόγο
οι
όρχεις
ανήκουν
στη
συγκεκριμένη
κατηγορία
αδένων;
Να
ονομάσετε
έναν
ακόμη
αδένα
που
να
ανήκει
σε
αυτήν
την
κατηγορία
αδένων.(4μ)
ΙΙ.
Ανάμεσα
στις
λειτουργίες
που
φέρει
σε
πέρας
ο
εγκέφαλός
μας
περιλαμβάνονται
οι
ανώτερες
πνευματικές
λειτουργίες.
Να
απαντήσετε
στις
ερωτήσεις:
α)
Ποιες
λειτουργίες
περιλαμβάνονται
στις
ανώτερες
πνευματικές
λειτουργίες;
(3μ)
β)
Σε
μια
από
τις
λειτουργίες
αυτές
η
απόκτηση
καινούργιας
γνώσης
συμβάλλει
στην
προσαρμογή
της
συμπεριφοράς
μας.
Ποια
είναι
η
λειτουργία
αυτή,
σε
ποιους
τύπους
διακρίνεται
(5μ)
γ)
Ποιος
από
τους
τύπους
που
αναφέρατε
στο
β.
ερώτημα
αφορά
στο
συσχετισμό
δύο
ή
περισσότερων
ερεθισμάτων;
Να
παραθέσετε
ένα
σχετικό
παράδειγμα.
(2μ)
δ)
Ποιος
από
τους
τύπους
που
αναφέρατε
στο
β.
ερώτημα
χρησιμοποιείται
για
την
επίλυση
ενός
προβλήματος;
Ποια
δυνατότητα
κινητοποιούμε
όποτε
αξιοποιούμε
αυτόν
τον
τύπο
μάθησης;
(3μ)
ΘΕΜΑ
Δ:
Ένα
ερυθρό
αιμοσφαίριο
μπορεί
σε
λιγότερο
από
ένα
λεπτό
να
φθάσει
από
τους
πνεύμονες,
στους
οποίους
έχει
δεσμεύσει
οξυγόνο,
σε
έναν
ιστό
και
να
το
αποδώσει.
Να
περιγράψετε
τη
διαδρομή
που
ακολουθεί
το
κύτταρο
αυτό
από
τους
πνεύμονες
από
τους
οποίους
φεύγει,
ως
τον
ιστό
στον
οποίο
φθάνει
αναφέροντας:
I. Τον
συγκεκριμένο
κόλπο
ή
κοιλία
της
καρδιάς
από
τον
οποίο
μπαίνει,
τον
συγκεκριμένο
κόλπο
ή
κοιλία
της
καρδιάς
από
τον
οποίο
βγαίνει,
το
όνομα
του
αγγείου
που
μεταφέρει
το
κύτταρο
αυτό
από
την
καρδιά
στην
περιφέρεια
του
σώματος,
το
όνομα
των
αγγείων
από
τα
οποία
το
οξυγόνο
μεταπηδά
στους
ιστούς.
II. Γιατί
η
κατασκευή
του
τοιχώματος
των
αγγείων
της
τελευταίας
κατηγορίας
και
η
ταχύτητα
του
αίματος,
μέσα
σε
αυτά,
διευκολύνει
τη
«μεταπήδηση»
του
οξυγόνου
στους
ιστούς;
(12+13μ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου